اخبار اخبار

ايران از منظر آمادگی تجارت الکترونیک در بين 10 کشور برتر آسيا و اقيانوسيه قرار دارد

ايران از منظر آمادگی تجارت الکترونیک در بين 10 کشور برتر آسيا و اقيانوسيه قرار دارد

براساس شاخص UNCTAD B2C E-Commerce Index 2016 که توسط آنکتاد محاسبه می گردد، جمهوری اسلامی ایران با رتبه 77 در ميان 10 کشور برتر آسيا و اقيانوسیه قرار گرفته است.

شاخص B2C E-commerce Index 2016 که ميزان آمادگی برای تجارت الکترونیکی در هر کشور را نشان می دهد، از چهار نشانگر ضريب نفوذ کاربران اينترنت، تعداد سرويس دهنده های امن به ازای هر يک ميليون نفر جمعيت، ضريب نفوذ کارت اعتباری و امتياز قابليت اطمينان خدمات پستی ترکيب شده است. در سال 2016، اين شاخص برای 137 کشور جهان که نماينده 96 درصد جمعيت جهان و 99 درصد GDP جهان هستند، محاسبه شده است.

mis

براساس رده بندی صورت گرفته توسط آنکتاد، لوکزامبورگ در اين شاخص رتبه اول را دارامی باشد. در بين 10 کشور اول جهان، شش کشور اروپايي، سه کشور از منطقه آسيا-اقيانوسيه و يک کشور از آمريکای شمالی است. در ميان کشورهای درحال توسعه، سه کشور با درآمد بالا، يعنی کره جنوبی، چين و سنگاپور پيشتاز هستند. کشور جمهوری اسلامی ایران نيز با کسب امتياز 42.6 رتبه 77 را کسب کرده و در ميان 10 کشور برتر منطقه آسيا-اقيانوسيه قرار گرفته است.

اين شاخص، منعکس کننده گام های درگير در تراکنش B2C است. برای پذیرش سفارشات به صورت آنلاين، کسب و کار بايد به شکلی در وب حضور داشته باشد. اين فرآيند نياز به دسترسی به اينترنت در سمت کاربران برای مشاهده محصولات و سفارش آنلاين کالاها يا خدمات دارد. روش پرداخت نيز بايد به صورت کارت اعتباری، پول الکترونیکی، انتقال پول يا پرداخت وجه نقد در هنگام تحويل کالا مشخص شود. در نهايت، اگر کالا ديجيتال باشد، به شکل آنلاين و برای کالاهای فيزيکی اين کالاها در خانه يا محل کار مشتری يا در نقطه تحويل مشخص شده، تحويل می گردد.

منبع:

UNCTAD, UNCTAD B2C E-COMMERCE INDEX 2016, UNCTAD Technical Notes on ICT for Development, 2016.

پیوندهای مرتبط:

http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/tn_unctad_ict4d07_en.pdf


تهيه تدوين خبر: گروه خبری نظام پايش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور (مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی فناوری اطلاعات)

انتهای خبر

تصاویر مرتبط
تاریخ انتشار مطلب: 02 آبان 1395
بازدید ها: 710